Recenzja książki: MYŚL JAK ZUCK Pięć sekretów biznesowych.
„Myśl jak Zuck” Ekateriny Walter to inspirująca podróż po kulisach sukcesu Marka Zuckerberga i Facebooka. Autorka pokazuje, że fundamentem wielkich osiągnięć nie jest przypadek ani szczęście, lecz pięć kluczowych wartości: pasja, cel, ludzie, produkt i partnerzy. To przewodnik nie tylko dla przedsiębiorców, ale dla wszystkich, którzy chcą tworzyć coś wartościowego i trwałego.
Autorką jest Ekaterina Walter, innowatorka społecznościowa w firmie Intel. Jest uznaną przywódczynią intelektualną w dziedzinach biznesu i marketingu, pisującą regularnie do amerykańskich periodyków. W 2012 roku trafiła na listę „25 najważniejszych kobiet w mediach społecznościowych”. Sukces Facebooka i jego genialnego twórcy zainspirował Ekaterinę do opowiedzenia tej historii, bo to nie tylko fenomen technologiczny, ale przede wszystkim twórca od którego warto się uczyć. Facebook to także tysiące historii osób, które dzięki możliwościom tej platformy zmieniły swoje życie.
Autorka uważa, iż o sukcesie Facebooka zdecydowało pięć kluczowych czynników, którym postanowiła się przyjrzeć. Są to:
- Pasja
- Cel
- Ludzie
- Produkt
- Partnerzy
Każdy może stworzyć coś pięknego i wartościowego, jeśli tylko sięgnie w głąb siebie i znajdzie to, co rozbudza w nim prawdziwą pasję.
Pasja
Mark Zuckerberg jako chłopiec był miłośnikiem gry komputerowej Civiliation, w której zadanie polegało na zbudowaniu imperium zdolnego przetrwać próbę czasu. Znajomi twierdzą, iż gra dała mu cenne doświadczenie, które przygotowało go do prowadzenia własnej firmy. W szkole średniej trenował szermierkę i dzięki temu postrzega życie niekiedy jak walkę, starając się opracować strategię jaki kolejny ruch powinien wykonać. Od wczesnych lat fascynowało go połączenie oprogramowania z kontaktami społecznymi. Na Harvardzie studiował psychologię i informatykę. Stworzył kilka drobnych programów typu: Zucknet, Synapse, CourseMatch czy Facemash, które analizowały sposoby komunikacji ludzi w sieci, a każdy z nich nauczył go czegoś nowego. To stało się jego pasją, a z tej pasji wyrosła niezwykła pewność siebie. Chciał łączyć ludzi i zbudować otwarty świat.
To właśnie ta pasja pomogła mu przemierzyć drogę od „porażki”, którą zaliczył Facemash (przez zdjęcie witryny przez władze uczelni) do sukcesu Facebooka. Jednak Mark nie postrzegał tej porażki jako upadku, a jako dobrą lekcję, eksperyment, który udowodnił mu że młodzi ludzie bardzo chcieli przenieść do internetu swoje interakcje spoza sieci. Jeśli naprawdę w coś wierzysz, nic nie stanie Ci na przeszkodzie do zrealizowania Twojej wizji. Pasja jest cienką granicą pomiędzy porażką a sukcesem.
Przedsiębiorców cieszących się największym powodzeniem łączy jedna cecha: nieustępliwość. Potykają się, podnoszą i idą dalej. Nie czekają na lepszą pogodę, tylko płyną prosto w szkwał. Pasja jest matką wytrwałości– jednego z kluczowych czynników sukcesu.
Zainteresowania biznesowe Marka zawsze ściśle przystawały do jego osobistego światopoglądu. Potrafi zachęcać swoich pracowników, by pracowali nad pasjonującymi ich projektami, a nie tymi które się im siłą przydziela. To naprawdę genialny sposób na korzystanie z kompetencji pracowników, ale także z pełni ich potencjału. Jak twierdzi: „prawie codziennie sam zadaje sobie pytanie, czy zajmuję się najważniejszą rzeczą, którą mógłbym robić?
Twórz to w co wierzysz. Dostosuj zainteresowania zawodowe do swojego osobistego światopoglądu.
Cel
Cel przedsiębiorstwa to fundament racji jego istnienia.
Zacznij od pytanie „dlaczego?” dlaczego coś robisz? Dlaczego jest powodem, dla którego wstajesz codziennie rano z łóżka, dla którego żyjesz lub Twoja firma istnieje, dlaczego robisz akurat co czym się zajmujesz. Ludzie nie kupują tego „co” robisz, ale „dlaczego” to robisz. Wybitni przywódcy/firmy tworzą ruch, a nie produkt. Osoby które potrafią inspirować, wskazują innym cel i dają poczucie przynależności do wspólnoty dążącej do jego realizacji. Prawdziwy przywódca potrafi zgromadzić wokół siebie ludzi, którzy gotowi są do działania nie dlatego, że zostali nakłonieni do tego, ale dlatego, że zostali zainspirowani. Wchodzenie w relacje z innymi, z którymi dzielimy wartości i przekonania, jest podstawową ludzką potrzebą. Poczucie celowości, braterstwa i przynależności w działaniu inspiruje. Cel to nieodzowny element każdego przedsięwzięcia, dzięki niemu organizacje zyskują na autentyczności. Wszelkie działania sprawnej firmy wynikają z jej celu: od oferowanych produktów, poprzez zatrudnione osoby, panujące w niej środowisko pracy, charakter przyciąganych klientów i inwestorów, zawiązywane partnerstwa, sposób promocji produktów czy usług oraz charakter obsługi klienta. Za długoterminową lojalność klientów, a tym samym długofalowy sukces firmy nie odpowiada konkretny produkt czy promocja, lecz rzeczywiste przekonanie klientów, które wiąże ich z Twoją firmą i sprawia, że utożsamiają się z jej misją. To właśnie przemawia do emocji, marzeń i systemu wartości klientów.
Autorka przytacza przykład firmy Apple, której sukces zdumiewa, biorąc pod uwagę wyższe ceny ich produktów, jednak sukces tej spółki w znacznym stopniu wynikał z tego, iż Apple jasno określał cel swojego istnienia. Slogan firmowy „Think different” zainspirował całe pokolenia i zachęcał do podważania status quo. Firma przecierała szlaki tworząc kolejny nowy produkt. Jednak nie skupiała się na promowaniu samego produktu, ale powodach, dla których ludzie mieliby być nim zainteresowani. Produkty, które reprezentują jakieś przekonanie lub cel, pozwalają ludziom pośrednio wyrażać poczucie tego, kim są i z czym się identyfikują.
Przykładami innych firm, które odniosły ogromny sukces jak Ford, którego celem było żeby „autostrady stanęły otworem przed każdym”, czy Walt Disney, który na cel obrał sobie, aby wszystkim dzieciom dać radość. Starbucks, żeby zbliżyć ludzi do siebie „zainspirować i wesprzeć ludzkiego ducha- po jednym człowieku, kubku kawy i osiedlu naraz” lub Coca-Cola, żeby nieść szczęście. Podobnie jak DNA dla człowieka, celowość powinna być podstawą, kodem genetycznym przedsiębiorstwa, a wszelkie działania przedsiębiorstwa powinny autentycznie ją wyrażać.
Ludzie
Na długofalowy sukces firmy nic nie ma takiego wpływu jak jakość kapitału ludzkiego. Nie uda Ci się urzeczywistnić całego jej potencjału bez pomocy zespołu, który podziela Twoją wizję, cel i marzenia. Odnoszenie sukcesów to gra zespołowa. W przeciągu minionej dekady wielu badaczy odkryło silną wieź pomiędzy zaangażowaniem pracowników, a wynikami firmy. Ich zadowolenie i produktywność przekładają się na lepszą obsługę klienta, wyższą jakość produktów, bezpieczeństwo, pozytywny szeptany marketing i większy zysk. Nie wspominając o oszczędnościach, gdyż rotacja bywa bardzo kosztowna, szczególnie na stanowiskach specjalistycznych. Najważniejszą sprawą dla każdego lidera powinny być wartości firmy i jej pracownicy. Produktywne, radosne miejsce pracy to układanka, składająca się z kultury firmy, nastawienia pracowników oraz sprawnego przywództwa. W połączeniu tworzą równowagę zapewniającą rozwój przedsiębiorstwa, jak i pracownikom pod względem zawodowym i osobistym.
W firmy Zappos, w której kładzie się nacisk na kulturę, pracownicy są w takiej samej mierze zespołem, jak i rodziną. Zappos nie faworyzuje pracowników, ani klientów, lecz uznaje wszystkich za równie ważnych. Po pięciu latach rozwoju uznano kulturę firmową za priorytet, a wszystkie jej zasady oraz komentarze pracowników- czym dla nich jest Zappos- postanowiono spisać i wydać w formie książki Culture Book. Każdego roku publikuje się kolejne wydanie, w sposób transparentny została udostępniona na stronie firmy, gdzie obecnie można też przeczytać wypowiedzi dystrybutorów, partnerów i klientów. Wyłoniono listę 37 kluczowych wartości fundamentalnych, które rzeczywiście określały, jaki zespół pracowników pragnie być. I nie chodziło tutaj tylko o listę, którą można byłoby wywiesić w biurze na plakatach, ale miały być jak chleb powszedni każdego pracownika. Z czasem dział rekrutacji opracował pytania do rozmów kwalifikacyjnych, odnoszących się do wszystkich wymienionych wartości. Na skutek czego zatrudnienie otrzymują tylko osoby, które idealnie wpisują się w środowisko Zappos.
Kultura Twojej firmy lub jej brak bezpośrednio wpływa na jej sukces. Zadaniem przywódcy jest pomoc w ukształtowaniu przeznaczenia firmy.
Produkt
Wprowadzenie Facebooka odmieniło sposób, w jaki ludzie się ze sobą porozumiewali, w jaki marketingowcy sprzedają swoje produkty, w jaki ludzie odbierają wiadomości, w jaki instytucje państwowe komunikują się z obywatelami, a w niektórych krajach nawet wywiera wpływ na działania rządu. Sprawił że świat stał się mniejszy. Jego użytkownicy to przedstawiciele różnych pokoleń, pochodzą z różnych miejsc i mówią w różnych językach. To coś co z projektu nastolatka przerodziło się w technologiczną potęgę, która wywiera niesamowity wpływ na codzienne ludzkie życie. Mark Zuckerberg stworzył niezwykły produkt we właściwym czasie, korzystając z właściwych zasobów w możliwie rozważny sposób. Czy można mówić że miał szczęście? Może odrobinę, jednak potrzebna jest wizja, aby wymyślić, opracować, a następnie wypuścić produkt na rynek, który przypadnie gustom konsumentów. Jeżeli ta wizja jest klarowna to łatwiej określić ścieżkę rozwoju i możliwości przystające do owej wizji w sposób jaśniejszy niż ktokolwiek inny. Cytując Estee Lauder „szczęście to nic innego jak odwaga, by słuchać instynktu, podejmować ryzyko i wykorzystywać wszystkie możliwości”.
Wielu ludzi jednak poddaje się, gdy wygląda na to, że cały świat się sprzymierzył przeciwko nim, ale właśnie w takim momencie trzeba postarać się jeszcze bardziej. Właściwe rozwiązanie czasami znajduje się tuż za rogiem.
Partnerzy
Walka o sukces to zespołowy sport. Nie ma na świecie człowieka, który wiedziałby wszystko lub miałby wszystkie niezbędne umiejętności, by samodzielnie ziścił się sen na wielką skalę. Podobnie jak relacje partnerskie można zawiązywać z różnych powodów, sami partnerzy mogą przybierać różne role.
Model Facebooka pokazuje, w którym dwa światy- opracowania produktu i działania biznesowego- zostają połączone pod wodzami dwóch uzupełniających się osób, jest wyjątkowym przykładem firmy odnoszącej sukcesy za sprawą strategicznego partnerstwa. Model ten określono mianem „Wizjonera i Budowniczego”. Wizjoner to architekt marzeń, posiada jasną wizję celów i kształtuje jej długofalowe podejście strategiczne: prowadzi firmę inspirując. Budowniczy jest architektem wartości, odpowiada za działania wspierające wizjonera i pilnuje by owa misja była realizowana. Odpowiedni partner biznesowy może zwiększyć prawdopodobieństwo powodzenia przedsięwzięcia, a niewłaściwy zaprzepaścić jego szanse.
Książka „Myśl jak Zuck” jest bardzo pouczająca, ciekawa, inspirująca, otwiera oczy na różne innowacyjne koncepcje modeli biznesowych. Autorka przytaczając przykłady kilku firm, które odniosły ogromny sukces, podkreśla iż tak naprawdę kierują się one tymi samymi kluczowymi czynnikami powodzenia.
Polecam tę książkę wszystkim, którzy prowadzą własną firmę, zamierzają to zrobić lub pną się po szczeblach kariery pracując na etacie. Jest przewodnikiem po wartościach, które każda firma powinna wyznawać. Potrafi rozbudzić prawdziwą pasję. Dlaczego wybrałam tę książkę? Bo trzeba uczyć się od najlepszych, jest godna uwagi, powinna być lekturą ludzi z inicjatywą. Odświeży Twoje spojrzenie na przedsiębiorczość.
Już wkrótce zaprosimy Cię do naszej platformy, gdzie oprócz wiedzy w ramach Biznes Bazar Edu - znajdziesz także rozwiązania idealnie dopasowane do Twoich biznesowych potrzeb. Dołącz do listy oczekujących aby otrzymać powiadomienie.
Sprawdź także:
Kiedy tradycja spotyka innowację: Mokate i Dobra Kaloria łączą siły na rynku roślinnej żywności
Od Wizji Chemika do Globalnego Imperium Kosmetycznego- Studium Przypadku: Inglot Sp. z o.o.